Inbound marketing

 

INBOUND MARKETING

De marketing methode die aansluit bij de klant van nu

Wat is inbound marketing

WAT IS INBOUND MARKETING

Inbound marketing is een marketing strategie die zich richt op het helpen van klanten door ze op het juiste moment content aan te bieden waar ze echt iets aan hebben.

De filosofie daar achter is dat je klanten niet stoort, door ze bijvoorbeeld zo maar op te bellen, maar dat je ze op die manier van zelf naar binnen haalt. 

De beste manier om dit te doen is door goed te luisteren naar de problemen van je potentiële klanten, en daar je content op af te stemmen.

Dan zullen zij je blog posts en andere content aanbiedingen vanzelf vinden via zoekmachines of social media.

HOE WERKT HET

Om het inbound marketing proces duidelijk in kaart te brengen heeft HubSpot de inbound methodology ontwikkeld. Het laat je zien hoe je in vier stappen een bezoeker omzet naar een lead, een lead omzet naar een klant en uiteindelijk een klant omzet naar een fan.

In vier verschillende fases gaat het er om dat je je doelgroep interesseert, overtuigt, activeert en inspireert.

Inbound methode

Inbound methode - interesseer bezoekers

Interesseer bezoekers

Tijdens deze fase probeer je de juiste bezoekers naar je website te halen. Je bereikt potentiële klanten door content te creëren die precies aansluit bij de problemen waar zij tegen aan lopen.

Je verspreid je content bijvoorbeeld door te bloggen, door actief te zijn op social media en door er voor te zorgen dat het perfect aansluit bij het zoekgedrag van jouw doelgroep.

Inbound methode - Overtuig leads

Overtuig leads

In de tweede fase draait het om conversie. De interesse is gewekt, en iemand is op je website terecht gekomen. Nu is het zaak om de bezoeker te veranderen in een lead.

Dit doe je door de bezoeker nog meer waardevolle content aan te bieden in ruil voor informatie. Denk bijvoorbeeld aan een eBook, een template of een checklist. Doormiddel van een call to action leidt je iemand naar een landingspagina, waar vervolgens een formulier ingevuld kan worden.

Zodra iemand voor het eerst een formulier invult, wordt een bezoeker een lead, en is de tweede stap van de inbound methode voltooid.

Inbound methode - activeer klanten

Activeer klanten

De eerste stap is gezet. Je heb inmiddels leads gegenereerd. Maar de derde fase is misschien nog de meeste belangrijke. Het is tijd om de leads om te zetten in klanten.

Je bent inmiddels al iets meer te weten gekomen over je potentiële klanten. Nu gaan we die informatie gebruiken om leads van waardevolle informatie te kunnen blijven voorzien.

Door marketing automation workflows te gebruiken, kunnen we emails die verwijst naar content die perfect aansluit bij de interesses van bepaalde contacten.

Zodra we voldoende informatie van een lead hebben verzameld, en er voldoende vertrouwen is opgebouwd, kan de lead doormiddel van inbound sales worden omgezet in een klant.

Inbound methode - inspireer klanten

Inspireer klanten

De inbound methode stopt niet bij het binnen halen van klanten. Dat zou erg zonde zijn. Tevreden klanten zijn namelijk de beste reclame die je kan wensen.

Blijf je klanten inspireren. Verzorg altijd de best mogelijke service, en blijf je kennis delen. 

HOE VOER JE HET UIT

In de verschillende fasen, worden vele verschillende inbound marketing activiteiten uitgevoerd. Om een inbound marketing proces nog overzichtelijker in beeld te kunnen brengen, hebben wij ze verdeeld over de volgende groepen. Dit zijn de activiteiten waar wij we ons bij Cliptoo vooral mee bezig houden.

Verwar dit overzicht vooral niet met de inbound methode. Vele activiteiten worden in elke fase uitgevoerd.

Buyer persona

Een buyer persona is een fictieve weergave van je doorsnee klant. Om de beste content te kunnen leveren, is het belangrijk om buyer persona’s tijdens elke fase van de inbound methode in het achterhoofd te houden.


Zoekmachine marketing

Bij inbound marketing draait het er om dat je potentiële klanten je vinden, omdat jij ze de content biedt die zij nodig hebben. Dit wil je ze zo gemakkelijk mogelijk maken. Daarom is het belangrijk om tijd te besteden aan zoekmachine marketing.


Social media marketing

Social media geeft je de mogelijkheid om jouw content te delen. Daarnaast kom je op een persoonlijke manier met je doelgroep in contact, en kan je contacten in elke fase van de inbound methode waarde bieden.


Content marketing

Dit is een brede activiteit. Content marketing omvat het schrijven van social media posts tot het ontwikkelen van eBooks. Door op creatieve manieren waarde te bieden aan je doelgroep laat je zien dat je zien dat je een expert bent in je vakgebied, en leidt je ze langzaam door alle fases van de inbound methode.

Lead management

Inbound marketing stopt niet bij het genereren van leads. Doormiddel van goede lead management, richt je je op de juiste leads, blijf je ze verrijken, win je vertrouwen en maak je ze klaar om uiteindelijk omgezet te worden in klanten.

Email marketing

Email marketing

Een goede manier om je leads te kunnen blijven verrijken is door ze op het juiste moment de juiste content toe te sturen. Een goede email marketing strategie is hiervoor cruciaal.



Inbound sales

Inbound sales

Aansluitend aan een goed inbound marketing proces volgt inbound sales. Een aanpak waarin sales echt een onderdeel is van het inbound proces. Het draait hierbij om het kwalificeren van leads en het vanaf het begin betrokken zijn bij de inbound activiteiten.


MEER INBOUND MARKETING KENNIS 

In ons kennis centrum verzamelen we al een tijd kennis over alles dat met online marketing te maken heeft. Hieronder vind je verschillende termen die je kunnen helpen inbound marketing beter te begrijpen. 

Conversiepad
Call to action
Smarketing
Landingspagina
icon-24.png
OPZOEK NAAR NIEUWE LEADS? Neem contact op