Wat is inbound marketing?

WAT IS INBOUND MARKETING

Met inbound marketing word je online beter gevonden en trek je potentiële 
klanten met tips waar ze iets aan hebben.

 

WAT IS INBOUND MARKETING?

Klanten willen geen ongevraagde reclameboodschappen ontvangen. Ze zoeken, voornamelijk online, antwoorden op relevante vragen. Met inbound marketing bereik je klanten al in een vroeg stadium met relevante informatie. Inbound helpt je bij het ontwikkelen van content die gericht is op de interesses en de behoeften van je potentiële klant. Daarmee trek je meer gekwalificeerde prospects aan. Prospects die blijven terugkomen omdat ze overtuigd raken van je kennis en ervaring. Kunnen potentiële klanten jou al vinden?

De inbound marketing methode is opgedeeld in vier fasen: interesseer, overtuig, activeer en inspireer. Hieronder lees je meer over deze fasen.

WAAROM INBOUND MARKETING?

Sinds 2006 is inbound marketing de meest effectieve marketingmethode voor zakendoen via internet. Omdat het online zoek- en shopgedrag van klanten is veranderd, zijn er nieuwe methoden ontwikkeld om hen beter te bereiken. Oude marketingmethodes zijn kostbaar en minder efficiënt geworden. In tegenstelling tot de meer outboundgerichte marketingmethodes zoals het kopen van adwords, advertenties en e-maillijsten, richt inbound marketing zich op het ontwikkelen van kwalitatief goede en relevante content. Deze relevante content trekt sneller klanten naar je bedrijf of product.

Door de content af te stemmen op de interesses en de context van je klant, trek je de juiste doelgroep naar je website en werk je aan tevreden en loyale klanten. Want een tevreden klant is je beste ambassadeur.

Inbound marketing methode
Inbound marketing methode interesseer

INTERESSEER BEZOEKERS

Je bent niet op zoek naar willekeurige bezoekers op je website. Je wilt potentiële klanten trekken. Vroeger besteedde marketeers meer aandacht aan de hoge bezoekersaantallen van een website dan aan de relevantie van deze bezoekers. Inbound marketing richt zich juist op het aantrekken van relevante, potentiële klanten. Met inbound marketing zorgen we voor antwoorden op vragen zoals: Wie is de ideale klant? Wat heeft jouw website bezoekers te bieden? Welke antwoorden geef je de klant? En op welke punten onderscheidt jouw website zich van die van de concurrenten?

Inbound marketing methode overtuig leads

OVERTUIG LEADS

Websitebezoekers wil je veranderen in leads, om ze vervolgens te kwalificeren. Je verzamelt hun contact- en profielgegevens in ruil voor waardevolle informatie. Deze content beantwoordt de vragen van potentiële klanten. De basis voor het verzamelen van deze gegevens en het publiceren en verspreiden van relevante content, is de ‘buyer persona'. De buyer persona is je ideale klant en geeft een goed inzicht in de vragen en problemen waarmee hij zit. Hiermee speel je perfect in op de wensen van potentiële klanten en de antwoorden die ze zoeken. Zo overtuig je hen om voor jou te kiezen.  

Inbound marketing methode activeer klanten

ACTIVEER KLANTEN

Maar meer bezoekers en gekwalificeerde leads alleen is niet genoeg! Je wilt dat leads klanten worden. Dit realiseer je door de leads op het juiste tijdstip te voorzien van de juiste content. Met deze gepersonaliseerde lead-nurturingstrategie kun je het verkoopproces versnellen. Lead nurturing helpt je bij het kwalificeren en overtuigen van klanten.

inbound marketing methode inspireer klanten

INSPIREER KLANTEN

Tevreden klanten wil je tevreden houden. De verkoopinspanning en investering zijn gedaan en de klant is binnen. Maar dan? Stimuleer positieve ervaringen door klanten relevante content aan te blijven bieden. Monitor social media en zorg voor een goede customer support. Klanten met positieve ervaringen verwijzen nieuwe klanten door en zijn daarmee je beste ambassadeur.

icon-24.png
OP ZOEK NAAR NIEUWE LEADS? Bel ons