Wat is de Click-through ratio (CTR)

De click-through ratio of de doorklikratio laat zien hoeveel mensen klikken op een link of advertentie die ze hebben gezien. De CTR wordt gebruikt om de kwaliteit van advertenties, CTA's en bepaalde links te kunnen meten. 

 

Hoe bereken je de Click-through ratio?

De CTR wordt uitgedrukt in een getal of in een percentage. In dit geval laten we zien hoe je het percentage berekent. 

De formule bestaat uit het aantal klikken en het aantal vertoningen (of impressies). Een vertoning vindt plaats wanneer iemand de advertentie, CTA of link ziet. De CTR wordt berekend door het aantal kliks te delen door het aantal vertoningen. Dat getal vermenigvuldig je vervolgens met 100. 

Click-through ratio

 

Click-through ratio vanuit zoekmachines

De doorklikratio vanuit zoekmachines is erg belangrijk om in de gaten te houden. Het geeft je een idee van het aantal mensen dat een bepaalde zoekterm gebruikt,  jouw pagina in de zoekresultaten ziet en daar vervolgens op klikt. 

Voor de zoekmachines zijn er twee verschillende click-through ratio's van belang. Vanuit het organische verkeer en vanuit het betaalde verkeer.

Organisch verkeer

Zodra je in Google gevonden wordt op bepaalde zoektermen, analyseer je hoe vaak er voor elke zoekterm op jouw pagina wordt geklikt. Deze statistieken vind je in Google Search Console

De meeste SEO experts zijn het erover eens dat de doorklikratio een effect heeft op hoe hoog je in de zoekmachines eindigt. Het is dus belangrijk om de CTR  te optimaliseren.

Er zijn een aantal manier om de click-through ratio te verbeteren. Een goede title tag en meta description zijn de grootste beïnvloedende factoren.

Google Adwords

Voor Adwords is de click-through rate ook belangrijk. Het geeft aan hoeveel procent van de mensen die je advertentie gezien hebben er ook op hebben geklikt. Google hecht hier waarde aan, want het zegt heel wat over de kwaliteit en de relevantie van de advertentie. 

De CTR wordt dan ook meegenomen in de kwaliteitsscore van Google. En deze kwaliteitsscore beïnvloedt de advertentiepositie en de kosten. Erg belangrijk om te analyseren en optimaliseren dus. 

 

Click-through ratio in HubSpot

In de software van HubSpot wordt de click-through ratio gebruikt voor het analyseren van CTA's en e-mails. 

De doorklikratio van een CTA vind je door via 'Content' op 'Call-to-action' te klikken. Je krijgt dan een overzicht van alle CTA's te zien. In het overzicht vind je ook een aantal statistieken. Deze gaan over het aantal 'views', 'clicks' en 'submissions'. Je vindt de CTR van een CTA door naar 'views > clicks' te kijken. Op deze manier beoordeel je de kwaliteit van je CTA's. 

Click-through ratio in HubSpot

 

Ook bij het analyseren van e-mails is de click-through ratio erg belangrijk. Zo meet je hoeveel procent van de mensen die je email openen ook doorklikken naar je website. 

In HubSpot vind je deze data door op één van je e-mails te klikken en vervolgens naar de 'performance' te kijken. Onder 'Engagement' zie je dan het percentage van de doorklikratio. 

Click-through ratio email

Heb je na dit artikel nog vragen over de click-through ratio? Laat het ons weten via de live chat rechtsonder in beeld, of tweet je vraag naar @cliptoo.

 

Dezelfde webinars, met meer inbound effect