Wat is een Conversiepad?

Een belangrijk deel van inbound marketing is het aantrekken van bezoekers en het omzetten van bezoekers in leads. 

Een goede manier om bezoekers om te zetten in leads, is door ze gated content aan te bieden. Je biedt je bezoekers content aan waar ze echt iets aan hebben en in ruil daarvoor vraag je naar hun contactgegevens. 

Om dit proces goed te laten verlopen, heb je een aantal aspecten nodig. Al deze aspecten bij elkaar noemen we het conversiepad.

Conversiepad

Het conversiepad ziet er als volgt uit:

1. Website pagina

Een bezoeker komt op een pagina van je website terecht. Dit kan bijvoorbeeld een blog post zijn.

2. Call to action

De pagina bevat een CTA die bijvoorbeeld een eBook promoot. Een call to action kan een button of banner zijn, maar ook een tekstlink die aanzet tot actie, bijvoorbeeld: 'Direct Downloaden'.

3. Landingspagina

Door op de CTA te klikken, komt de bezoeker terecht op een landingspagina. Deze pagina bevat meestal een korte omschrijving van het contentstuk dat je aanbiedt. Het is aan te raden om ook een afbeelding te plaatsen. Zo krijgt de bezoeker een goed beeld van wat hij of zij downloadt. 

4. Formulier

Naast een korte omschrijving en een afbeelding, bevat de landingspagina een formulier. Dit is de manier waarop je informatie verzamelt over je potentiële klanten. Het is belangrijk dat de hoeveelheid informatie die je uitvraagt in verhouding staat met de waarde die je de bezoeker biedt met de download.

5. Bedankpagina

Na het downloaden komt je bezoeker terecht op de bedankpagina. Deze pagina bevat een download button waarmee het eBook gedownload wordt. Je kan de bezoeker ook nog een bedankmail sturen met daarin een extra link naar het eBook.

PROTIP: Als je een conversiepad opzet, begin dan achterstevoren. Maak eerst de bedankpagina, dan het formulier, dan de landingspagina en dan pas de CTA.

Heb je na dit artikel nog vragen over het conversiepad? Laat het ons weten via de live chat rechtsonder in beeld, of tweet je vraag naar @cliptoo

Dezelfde webinars, met meer inbound effect