Wat is een Sales Qualified Lead (SQL)

Een sales qualified lead (SQL) is een lead die zich op basis van bepaalde eigenschappen en acties onderscheidt van de andere leads. Het is de lifecycle stage die direct na marketing qualified lead komt. In tegenstelling tot een marketing qualified lead, is een sales qualified lead klaar om opgevolgd te worden door sales.

Het is verstandig om hiervoor de data te gebruiken die je tijdens de voorgaande fases van het aankoopproces over je lead hebt verzameld. 

SQL

Wanneer is iemand een sales qualified lead?

Wanneer iemand een sales qualified lead wordt, hangt af van je doelgroep, product of de service en de markt waarin jouw organisatie opereert. Op basis daarvan bepaal je wanneer het tijd is om de lead op te volgen en iemand telefonisch te benaderen.

Je kwalificeert leads op basis van eigenschappen (bv. grootte van het bedrijf van je lead) en acties (bv. drie keer een formulier ingevuld op je website). Deze aspecten worden ook omschreven als fit (past de lead bij je organisatie) en engagement (hoeveel interesse toont de lead).

Sales qualified lead in HubSpot

Wanneer iemand een SQL wordt, hangt dus af van je doelgroep, product en markt. Het is belangrijk dat je dit voor jezelf duidelijk definieert.

De software van HubSpot biedt je de mogelijkheid om een lead die aan de eisen voldoet van een sales qualified lead, automatisch de eigenschap SQL mee te geven. Dit realiseer je door middel van een workflow in HubSpot.

Bij de enrollment criteria van de workflow vul je de voorwaarden voor een SQL in. Als actie kies je voor 'set contact property value'. Hier kies je voor contact property 'lifecycle stage' en stel je als 'new property value' sales qualified lead in. 

 

Kennisbank_SQL2.jpg

Kijk voor een gedetailleerde uitleg eens naar de user guide van HubSpot. 

Heb je na dit artikel nog vragen over sales qualified leads? Laat het ons weten via de live chat rechtsonder in beeld, of tweet je vraag naar @cliptoo

Dezelfde webinars, met meer inbound effect