Wat is inbound marketing?

IS INBOUND MARKETING IETS VOOR JOU?

Met inbound marketing word je online beter gevonden en trek je potentiële 
klanten aan met waardevolle informatie op het juiste moment.

 

WAT IS INBOUND MARKETING?

Potentiële klanten willen niet gestoord worden door ongevraagde reclameboodschappen. Maar ze zijn wel op zoek naar antwoorden op relevante vragen. Dit doen zijn voornamelijk online. Met inbound marketing bereik je hen al in een vroeg stadium door het bieden van hulpvaardige informatie. Inbound helpt je bij het ontwikkelen van content die gericht is op de interesses en de behoeften van je potentiële klant. Daarmee trek je meer gekwalificeerde leads aan. Leads die blijven terugkomen omdat ze overtuigd raken van je kennis en ervaring. Kunnen potentiële klanten jou al vinden?

De inbound marketing methode is opgedeeld in vier fasen: interesseer, overtuig, activeer en inspireer. Hieronder lees je meer over deze fasen.

WAAROM INBOUND MARKETING?

Sinds 2006 is inbound marketing de meest effectieve marketingmethode voor zakendoen via internet. Omdat het online zoek- en shopgedrag van klanten is veranderd, zijn er nieuwe methoden ontwikkeld om hen beter te bereiken. Oude marketingmethodes zijn kostbaar en minder efficiënt geworden. In tegenstelling tot de meer outboundgerichte marketingmethodes zoals het kopen banner advertenties en e-maillijsten, richt inbound marketing zich op het ontwikkelen van kwalitatief goede en relevante content. Deze relevante content trekt klanten aan omdat je ze actief vooruit helpt in het oplossen van hun probleem.

Door content af te stemmen op de interesses en de context van je klant, trek je de juiste doelgroep naar je website en werk je aan tevreden en loyale klanten. Want een tevreden klant is je beste ambassadeur.

Inbound marketing methode
Inbound marketing methode interesseer

INTERESSEER BEZOEKERS

Natuurlijk ben je niet op zoek naar willekeurige bezoekers op je website. Je wilt potentiële klanten trekken. Vroeger besteedde marketeers meer aandacht aan het verhogen van bezoekersaantallen van een website dan aan het verhogen van de relevantie van deze bezoekers.

Inbound marketing richt zich juist op het aantrekken van relevante bezoekers. Met inbound marketing zorgen we voor antwoorden op vragen zoals: wie is de ideale klant? Wat heeft jouw website bezoekers te bieden? Welke antwoorden geef je de klant? En op welke punten onderscheidt jouw website zich van die van de concurrenten?

Inbound marketing methode overtuig leads

OVERTUIG LEADS

Verander websitebezoekers in leads om ze vervolgens te kwalificeren. Je verzamelt informatie over hun uitdagingen, vragen en behoeften. Op deze manier ben je in staat om beter en gerichter te helpen en beoordeel je of de lead bij je organisatie past.

In ruil voor deze informatie biedt je probleemoplossende content die hen actief vooruit helpt in het koopproces.

De basis voor het verzamelen van deze gegevens en het publiceren en verspreiden van relevante content is de buyer persona. De buyer persona is een profielschets van je ideale klant en geeft waardevolle inzichten in de vragen en problemen waar hij/zij mee zit.

Met behulp van een buyer persona ben je in staat om perfect in te spelen op de behoeften van potentiële klanten en de antwoorden die ze zoeken. Zo overtuig je hen om voor jou te kiezen.  

Inbound marketing methode activeer klanten

ACTIVEER KLANTEN

Met gekwalificeerde leads ben je er nog niet. Je wilt uiteraard dat leads klanten worden! Dit realiseer je door hen op het juiste moment te voorzien van de juiste content.

Marketing automation stelt je in staat om content te personaliseren en af te stemmen op interesses en behoeften van potentiële klanten. Combineer dit met de juiste timing en je hebt de perfecte mix om klanten effectief te overtuigen van de waarde van jouw organisatie .

inbound marketing methode inspireer klanten

INSPIREER KLANTEN

Klanten moet je tevreden houden. De verkoopinspanning en investering zijn gedaan en de klant is binnen. Maar dan?

Stimuleer positieve ervaringen door klanten relevante content te blijven bieden. Monitor social media en zorg voor een goede customer support. Klanten met positieve ervaringen verwijzen nieuwe klanten door en zijn daarmee je beste ambassadeur.

 

Aan de slag met inbound marketing?
Plan direct je gesprek


Onze inbound marketing consultants staan voor je klaar. Heeft jouw onderneming uitdagingen met betrekking tot realiseren van groei in marketing en sales? Wij bieden jou een vrijblijvend adviesgesprek!