Wat is On Page SEO?

On page SEO

On page SEO is een verzamelnaam voor alle activiteiten die je op je websitepagina's uitvoert om beter vindbaar te worden. On page SEO gaat bijvoorbeeld over je content, je websitestructuur en interne links, maar ook technische aspecten zoals de snelheid en mobielvriendelijkheid van je website. Dit in tegenstelling tot off page SEO, waarbij het draait om het verzamelen van kwalitatieve inbound links.


On page SEO factoren

De factoren die een belangrijke rol spelen in het optimaliseren van je pagina's zijn aan verandering onderhevig. Daarom is het goed om dit altijd in de gaten te blijven houden. 

Er zijn echter wel een aantal factoren die altijd terug blijven komen als het over het optimaliseren van je pagina's gaat: 

  • Title tag
  • URL
  • Body van de tekst
  • Meta description
  • Headings (H1, H2, H3)
  • Het gebruik van media
  • De laadsnelheid
  • Interne links
  • Alt tekst

Bij factoren als title tag, URL, body en Meta description is het belangrijk om je te richten op een bepaald zoekwoord waarvoor je wil dat een pagina gevonden wordt.

Zorg er dan voor dat het zoekwoord zich in deze onderdelen van je pagina bevindt. Let er wel op dat je dit niet op een geforceerde manier doet.

On page SEO in HubSpot

De software van HubSpot biedt ondersteuning bij de zoekmachine optimalisatie van je pagina's. Door in de editor van een pagina links in beeld op 'optimize' te klikken, open je een to do lijst met daarin alles wat je nog moet doen om de pagina te optimaliseren. 

Voordat de to-do lijst verschijnt moet je wel een primair zoekwoord voor je pagina opgeven. Op die manier kan HubSpot voor je controleren of dit zoekwoord op de juiste plekken geplaatst is. 

De optimization tool van HubSpot controleert de volgende dingen: 

  • Of je een meta-description hebt, of deze je primaire zoekwoord bevat en of deze niet uit te veel characters bestaat
  • Of je URL je primaire zoekwoord bevat.
  • Of je pagina afbeeldingen bevat.
  • Of de afbeeldingen op je pagina alt text bevatten.
  • Of de body van de tekst het primaire zoekwoord bevat. En of deze niet te vaak voor komt.
  • Of de body van de tekst interne links bevat.

Heb je na dit artikel nog vragen over on page SEO? Stel je vraag in de live chat rechtsonder in beeld of laat het ons weten via twitter . 

 

Dezelfde webinars, met meer inbound effect