Wat zijn unieke bezoekers?

Met unieke bezoekers bedoelen we het aantal verschillende bezoekers die je website in een bepaalde periode hebben bezocht. Dit wordt bepaald aan de hand van een cookie die in de browser van de bezoeker wordt opgeslagen. 

Het meten van unieke bezoekers moet je niet verwarren met het aantal bezoeken van pagina's op je website. Eén persoon kan namelijk meerdere keren je website bezoeken. In dat geval wordt er alsnog één unieke bezoeker geteld.

De terminologie voor bezoekers en bezoeken op je website verschilt per analyse tool. Daarom hebben wij hieronder een duidelijk overzicht gemaakt van de terminologie van Google Analytics en HubSpot.

Unieke bezoekers in HubSpot

HubSpot maakt onderscheid tussen drie verschillende termen: visitors, visits en page views. 

Visitors kan worden vergeleken met unieke bezoekers. Het wordt gemeten door cookies. Een visitor kan meerdere bezoeken (of in HubSpot genaamd visits) doen op een dag. 

Visits vinden plaats wanneer iemand op jouw website terecht komt. Dit zou meerdere keren per dag voor kunnen komen. Je kan dus meerdere visits van één visitor hebben op een dag. Een visit wordt afgesloten wanneer een visitor de website verlaat.

Page views worden gemeten wanneer jouw pagina's worden ingeladen door een visitor. Het aantal page views per pagina geeft dus aan hoe vaak een pagina geladen is. Daarbij wordt geen onderscheid gemaakt of deze van dezelfde visitor zijn, of hebben plaats gevonden tijdens dezelfde visit. 

Unieke bezoekers in Google Analytics

In Google Analytics is de structuur voor het meten van bezoeken en bezoekers hetzelfde. Hier worden alleen andere terminologie gebruikt. 

Visitors zijn in Google Analytics gebruikers, visits zijn sessies en page views worden omschreven als paginaweergaven.  

Heb je na dit artikel nog vragen over unieke bezoekers? Laat het ons weten via de live chat rechtsonder in beeld, of tweet je vraag naar @cliptoo.

 

Dezelfde webinars, met meer inbound effect